miércoles, 19 de noviembre de 2014

Competències a l'educació


                                                          Imatge pròpia

A l'entrada d'aquesta setmana parlaré de les competències, un terme ja present a una entrada feta anteriorment però que després de llegir els capítols 2,3,5 i 7 del llibre de Zabala ''11 ideas clave'' i escoltar la conferència que vàrem veure a classe, puc aprofundir sobre aquest terme.

Per començar, Zabala ens aporta més d'una definició sobre aquest concepte de competència, però una vegada analitzades totes les definicions, aquest proposa una síntesi: ''És la capacitat o habilitat d'efectuar tasques o fer front a situacions diverses, de forma eficaç en un context determinat. Per això és necessari mobilitzar actituds, habilitats i coneixements al mateix temps i de forma interrelacionada''.

Cal dir que el fet d'adquirir competències remet a la necessitat d'intervenir davant d'una situació complexa i un context determinat, és a dir, els alumnes competents han de saber enfrontar-se a 
situacions de la vida real i complexes a partir de les actituds que s'han après prèviament a classe. Per tant, per a què la competència sigui eficaç es necessiten uns passos determinats en poc temps.

1. Fer un anàlisi de la situació de forma complexa per identificar els problemes.
2. Una vegada identificat els problemes, revisar els nostres esquemes d'actuació per decidir quins són els més adequats al cas.
3. Aplicar l'esquema d'actuació de forma flexible, adaptant a les característiques de la situació real.
4. Possar en pràctica l'esquema d'actuació més adequat.



D'altra banda, al capítol 5, ens parla de que les persones hem de ser competents en diferents dimensions:


-En la dimensió social, la persona ha de ser competent per comprendre activament la societat, per valorar-la i intervenir en aquesta de manera responsable, amb l'objectiu de què cada vegada sigui més justa, solidaria i democràtica.

-En la dimensió interpersonal, la persona ha de ser competent per relacionar-se i viure positivament amb els altres, participant en activitats humanes com la comprensió, la tolerància i la solidaritat.


-En la dimensió personal, la persona haurà de ser competent per exercir de manera responsable l'autonomia i la llibertat mitjançant el coneixement de si mateix, de la societat i de la natura que viu.

-En la dimensió professional, la persona ha de ser competent per fer una tasca professional adequada a les seves capacitats de manera que li permeti satisfer les motivacions i expectatives de desenvolupament professional i personal.


D'altra banda, a la idea 7 ens vol donar a entendre que ensenyar competències comporta partir de situacions i problemes reals. Per tant, l'educació per competències tracta de donar respostes a situacions reals i complexes, però aquestes situacions no seran mai aquelles en les quals es trobés l'alumne en la realitat, per tant, es podria dir que aquestes competències del futur no poden ensenyar-se, però si es poden ensenyar els seus esquemes d'actuació.

Quines són les característiques essencials de les competències? Segons Zabala, aquestes són:  

-La seva significativitat

-La complexitat de la situació de l'aprenentatge de les competències
-El seu caràcter procedimental
-El estar constituïda per una combinació integrada de components que s'aprenen desde la seva funcionalitat i de forma diferent.


Com a cloncusió he de dir que el millor aprenentatge, desde el meu punt de vida, és aquell que encara que passin els anys continues recordant aquells conceptes que un dia
varen ensenyarte, aquells que encara que passi el temps, pots i saps com aplicarlos a la vida real. Està a les nostres mans continuar amb aquest mètode d'educació, les competències, que gràcies a elles, una educació millor es possible.

No hay comentarios:

Publicar un comentario