miércoles, 12 de noviembre de 2014

CURRÍCULUM DE PRIMARIA

Aquesta entrada tracta sobre la lectura de  ''El curriculum de primaria. Retos, dilemas y propuestas'' escrit per Arànega S. I Domènech, on es tracten temes com el concepte de currículum i les seves característiques i a més, un nou concepte com és el de currículum ocult. 

El terme currículum encara que sigui nou per a nosaltres, sorgeix l'any 1973, amb la redacció de les Primeres Orientacions i Programes, on per primera vegada el 1981 s'establiren uns objectius d'aprenentatge. Aquest nou currículum neix de la necessitat d'un canvi en els programes rígids i pobres proposats per la EGB. Varen ser molts els factors que varen obrir camí als nous canvis curriculars i la Reforma.
Imatge propia. Els meus cossins realitzant els
deures demanats pel professor a l'estiu.

Per tant, l'objectiu del currículum és fixar uns continguts per ensenyar a cada etapa, unes orientacions sobre com es pot ensenyar i amb les propostes de diferents opcions metodològiques que tenen en compte els diferents factors que condicionen les accions dels educadors.



Cal parlar d'algunes de les característiques de l'actual currículum. Es tracta d'un currículum únic d'etapa i descentralitzat. A més cal dir que és flexible i obert perquè es pot adaptar a qualsevol context educatiu i a les necessitats, és per això que podem trobar aquests tres nivells. El primer nivell de concreció va determinat des de l'administració. Aquest, reuneix orientacions per a l'ensenyament i per a l'avaluació i, a més s'encarrega d'establir els objectius per etapes o àrees. En segon lloc, trobem el segon nivell de concreció. D'aquest nivell s'encarreguen els centres. En aquest, es situen els objectius generals i específics de l'etapa, els continguts més importants i els materials curriculars que s'utilitzen. I per últim, el tercer nivell de concreció es duu a terme a les aules on cada mestre fixa els seus objectius per dur a terme a la pràctica al llarg d'un curs. Es plantegen les activitats d'aprenentatge i avaluació que es realitza diàriament i adaptades a cada alumne.







Trobam també en aquesta lectura, el terme curriculm ocult. És aquell que no apareix escrit però que té molta influència, que el mestre ensenya de manera involuntària i per consecuència, aquell que els alumnes aprenen també sense cap tipus d'intenció en fer-ho. Aquest terme és molt important a l'àmbit educatiu i és per aquest motiu que hauríem de tenir molta cura al futur quan siguem mestres.





No hay comentarios:

Publicar un comentario