A aquesta entrada el tema del qual parlaré és de l'organització de l'aula, present als capítols 8,9 i 10 del llibre ''11 ideas clave'' de Zabala. Un tema que en la meva opinió no es considera important aparentment però que és important tenir-lo en compte i conèixer el seu transfós.
Per començar, cal capítol 8, Zabala planteja que el fet d'analitzar les competències i ens permet saber que hi ha continguts d'aquestes que depenen d'algunes disciplines, aquestes són les anomenades disciplinars;
d'altres que depenen de vàries disciplines, són les interdisciplinars, i per ultim,les metadisciplinars, aquelles que no depenen de cap disciplina. L'autor ens afirma: ''pareix apropiat incurrir en un defecte formal mitjançant una distribució pro arres o àmbits, seguint la tradició escoltar, i intentar solucionar-lo posteriorment amb mesures correctores''. Hem de cercar una forma d'organització dels continguts de l'aprenentatge el mes precis posible.
Per començar, cal capítol 8, Zabala planteja que el fet d'analitzar les competències i ens permet saber que hi ha continguts d'aquestes que depenen d'algunes disciplines, aquestes són les anomenades disciplinars;
d'altres que depenen de vàries disciplines, són les interdisciplinars, i per ultim,les metadisciplinars, aquelles que no depenen de cap disciplina. L'autor ens afirma: ''pareix apropiat incurrir en un defecte formal mitjançant una distribució pro arres o àmbits, seguint la tradició escoltar, i intentar solucionar-lo posteriorment amb mesures correctores''. Hem de cercar una forma d'organització dels continguts de l'aprenentatge el mes precis posible.
A continuació, al següent capítol ens parla d'una forma d'ensenyar als alumnes on, en totes les àrees d'aprenentatge, pugui superar conflictes grupals i personals per anar formant uns comportaments que vagin en acord amb les competències actitudinals desitjades. Per garantir el seu aprenentatge, serà necessari donar resposta a quatre necessitats: sistematització, avaluació, la coordinació entre el professorat, la reflexió sobre les seves característiques i les fases que constitueixen el procediment.
Per últim, cal dir que els mètodes per l'aprenentatge de les competències ha de tenir un enfocament globalitzador. La perspectiva globalitzadora dóna pautes per a organitzar els continguts, per tant, l'enfocament globalitzador planteja que la globalització es refereix a com ens apropem al coneixement
de la realitat i a com aquesta es percep. És a dir, ens diu com el currículum pot organitzar-se i planificar-se al voltant de nuclis que superin els límits de les disciplines, centrats en temes, problemes, projectes,etc. D'aquesta manera l'alumne es veurà obligat a manejar conceptes, procediments i habilitats de diferents disciplines per a comprendre o solucionar els problemes plantejats. Així doncs, l'objectiu de l'aprenentatge serà la utilització d'estratègies apropiades i mètodes amb el coneixement de què disposem sobre com
es produeixen els aprenentatges. A més, cal afegir que l'aula es pot organitzar segons: organització del espai, organització del temps i organització social de l'aula, on ha de contemplar una organització social de l'aula en la qual convisquin al mateix temps:
-El gran grup per al desenvolupament de tota la dinàmica general en la presentació de la situació de la realitat objecto d'estudi i en la identificació dels problemes que aquesta situació comporta, així com en les fases finals en les quals és necessari arribar a unes conclusions.
-Els equips fixos heterogenis, on la participació de l'alumne i la necessitat de prestar ajuda necessaris o convenients, i en les quals l'existència d'una formació en petits grups facilita la gestió de l'aula. Al mateix temps, és el mitjà més adequat per a tots aquells continguts d'àrea comuna que estan relacionats amb la
cooperació, l'ajuda entre iguals, la responsabilitat, l'autonomia i la resolució de conflictes.
-Els equips flexibles homogenis o heterogenis. Realitzaran exercicis de diferents nivells o depenent de
la necessitat que uns alumnes amb un millor domini de la competència o procediment ajudin als quals tenen un ritme d'aprenentatge més lent.
-El treball individual per a aquelles activitats en les quals els alumnes ja són autònoms per a l'estudi, la memorització, l'exercitació i l'aplicació, i per al reforç conceptual i el foment del record.
En la meva opinió, hauríem de fomentar un aprenentatge en diversos espais per a què els alumnes poguessin experimentar experiències també fora de l'aula, fer escapades per visitar la natura i posar en practica alguns conceptes que han après a l'assignatura de coneixement del medi, per exemple. D'aquesta manera augmentaria la seva motivació i no tenen sempre la mateixa rutina diària que els cansa d'anar a classe, seure a la cadira i posar-se un llibre de texts al davant durant hores.
No hay comentarios:
Publicar un comentario