miércoles, 10 de diciembre de 2014

Avaluació



A aquesta entrada parlaré de l'avaluació a l'educació primaria, un tema tractat al capítol 11 del llibre de Zabala ''11 ideas clave''. Per obtenir més informació, he llegit ''Avaluar per aprendre'' de Neus Sanmartí i els vídeos que hem vist a classe de Jordi Adell i Jose Luis Castillo també m'han estat útils per a estar més informada sobre el tema.



Com hem vist a classe, podem trobar diferents etapes en els quals s'avalua l'aprenentatge de l'alumne. D'una banda, l'etapa inicial, on s'avalua allò que sap l'alumne. D'altra banda, l'etapa processual, on cal fixar-se si l'alumne està assimilant el temari i, per últim, l'etapa final, on els alumnes han de mostrar els coneixements adquirits. A més, a l'avaluació podem trobar d'una banda, l'agent extern com són les proves PISA (El Programa per a l'Avaluació Internacional d'Alumnes de l'OCDE (PISA, per les seves sigles en anglès), té l'objectiu d'avaluar fins a quin punt els alumnes propers al final de l'educació obligatòria han adquirit alguns coneixements i habilitats necessaris per a la participació plena en la societat del saber, i a més, trobem l'agent intern, dividit en: autoavaluació, aquesta consisteix en el fet que l'alumne s'avalua a si mateix; la coavaluació, on els alumnes avaluen als companys uns a altres i per ultim, heteroevaluació, on el professor avalua a l'alumne. És aquesta la que s'utilitza a la metodologia tradicional.








Com diu Zabala al capítol 11, conèixer el grau de domini que l'alumne ha adquirit d'una competència és una tasca bastant complexa, ja que implica partir de situacions-problema que simulen contextos reals i disposar dels mitjans d'avaluació específics per cada un dels components de la competència.
Encara són molts els alumnes que pensen que repetir repetidament un text o aplicar una fórmula de manera mecànica significa aprendre i no tenen el coneixement de què quan es realitza una activitat és important avaluar i també els processos aplicats per aprendre. Cal destacar la importància com a mestres d'ensenyar als alumnes mitjançant noves tècniques i recursos adequats, ja que així la preparació dels alumnes pot arribar a ser més completa. L'objectiu d'avaluar per competències és saber si l'alumne ha après realment i s'ha de conèixer el desenvolupament dels seus coneixements.



En conclusió, encara trobem com l'escola intenta seleccionar a aquells alumnes que són ''millors'' emprant un model basat en la superació d'etapes. Hauríem de a poc a poc, anar canviant aquest model i proposar una avaluació on el procés d'aprenentatge dels alumnes també tingui importància.



No hay comentarios:

Publicar un comentario